De laatste 4 weken Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Bombach - WaarBenJij.nu De laatste 4 weken Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Bombach - WaarBenJij.nu

De laatste 4 weken Kaapstad!

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

27 April 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

En toen zat het er ineens op. Na 3 maanden weg geweest te zijn ben ik weer thuis, en dat voelt raar! Maar het was een onwijs gave reis vol met hoogtepunten en wat heb ik ervan genoten. Laat ik maar eens terugblikken op de afgelopen 4 weken, de weken die ik heb doorgebracht in Kaapstad. Na afscheid genomen te hebben van het grootste deel van de groep, wat moeilijk was, zeker na 8 weken zo intensief samen geweest te zijn, was het tijd voor de laatste 4 weken, die we met zijn 5en zouden gaan doorbrengen. 4 weken die doordeweeks in het teken van vrijwilligerswerk stond en in het weekend in het teken stond van het ontdekken van Kaapstad. We verbleven in een lodge in Houtbay, aan het strand, met uitzicht op de Tafelberg en met de bus een klein uurtje van Kaapstad vandaan. Apart om te zien dat Houtbay is opgedeeld in 3 'wijken'. Een 'witte', rijke wijk, waar wij verblijven, op 10 minuutjes lopen ligt een krottenwijk, de 'gekleurde' wijk. En 10 minuutjes lopen de andere kant op ligt de 'zwarte' wijk. Het is echt van elkaar gescheiden. Apart maar waar.

Mijn rooster van de afgelopen 4 weken was als volgt: Van maandag tot en met vrijdag maakten we lange dagen. 07:45 opstaan, van 09:00-12:15 vrijwilligerswerk in een dichtbij gelegen krottenwijk, de gekleurde wijk, genaamd Hangberg. Daarna snel lunchen en van 14:00-17:00 naar een ander dichtbij gelegen krottenwijk, de zwarte wijk, genaamd Imizamo Yethu om weer ander vrijwilligerswerk te doen. Lange dagen, maar wat was het leuk. In de ochtend, in Hangberg, werkten we op een daycare, voor kinderen tussen 1-6 jaar. Kinderen met een bepaalde achtergrond, die deze vaste basis nodig hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kinderen waarvan de ouders een drugsverslaving hebben. Hier hielpen we mee met lessen voorbereiden, abc's, kleuren, getallen, vormen en dergelijke. Allemaal voorbereidingen voor als de kinderen naar de basisschool gaan. Verder hielpen we met allemaal kleine klusjes als eten maken, afwassen, toiletroutines, handen wassen en natuurlijk met de kinderen spelen. Het was erg leerzaam, zeker om een groep van 30 kinderen tussen 4-6 jaar onder controle te krijgen. Lukte zeker niet altijd, want ze hadden niet altijd zin om naar ons te luisteren, maar na een weekje wennen ging het al wel een stuk beter. Frustrerend af en toe, want zodra de hoofdlerares binnen kwam, was het binnen 5 seconden helemaal stil. "Waarom bij haar wel? Vroegen we ons in het begin af.." Helaas hebben we hier een duidelijk antwoord op gekregen; Een tik op de kont of een paar slagen met een stok op hun handen als ze niet gehoorzaamden. Geen fijne ervaring, maar dit is zoals het hier gaat. We konden er helaas niks aan veranderen, maar keken toch maar even weg als het gebeurde. Ondanks dit hebben we het daar wel erg leuk gehad. De lerares was super aardig en liet ons lekker ons gang gaan. Neem vooral eigen initiatief, niks is fout. En de kinderen zijn echt geweldig, elke keer weer zo blij als ze ons zien en dan zijn het net gewoon blije onbevangen Nederlandse kinderen. Totdat ze verhalen vertellen, dat ze bijvoorbeeld een wond hebben op hun schouder door een mes of als je onverklaarbare wondjes op hun benen ziet. Het blijven kinderen met een achtergrond..

Het middagproject was weer totaal anders. Midden in de krottenwijk Imizamo Yethu ligt een groen stuk grond met enkele klaslokalen, speeltuinen en grasveldjes. Een geweldige plek waar een stuk of 90 schoolkinderen elke dag uit school, rond 14:30 worden afgezet en daar tot 17:00/18:00 blijven. Een plek waar ze geholpen worden met hun huiswerk en waar ze kind kunnen zijn. Een veilige plek waar ze 2 maaltijden krijgen en lekker kunnen spelen. Kinderen tussen 6-13 jaar komen daar. Kinderen met een bepaalde achtergrond of kinderen die in hun eigen wijk niet veilig kunnen rondlopen. Een mooi initiatief, je ziet hoe fijn de kinderen het daar hebben. Aan ons de taak om de kinderen te helpen met hun huiswerk. Opvallend om te zien, ze hebben elke dag huiswerk en best wel veel. Kinderen van 6 jaar zitten zo elke dag meer dan een uur aan hun huiswerk, Engels, wiskunde, Afrikaans etc. En allemaal in het Engels. Dat was onwijs leuk om te doen. Verschillende niveaus helpen met hun huiswerk. Ik moest er zelfs af en toe nog even diep bij nadenken. Het leuke was dat alles zo ontspannen ging. Geen klaslokalen met stoelen en tafels in rijen. Nee, gewoon lekker buiten een plekje op het gras in de schaduw vinden, waar je met een groepje aan de slag ging. En ondertussen natuurlijk lekker praten en hun verhalen horen. Ik vond het geweldig en moest ook even slikken toen ik afscheid moest nemen van al deze lieve, mooie kinderen. Elke dag kreeg ik weer andere verhalen te horen, deden we ander huiswerk of speelden we met de jongens een potje voetbal. Geweldig.

En de weekenden, ja die hadden we natuurlijk helemaal volgepland, 4 weekenden te gaan en genoeg te beleven hier. Dus goed plannen en combineren om zoveel mogelijk te ontdekken hier en dat is ons zeker gelukt! Het eerste weekend zijn we 's ochtends om 07:00 in de bus gestapt naar Waterfront , waar we de boot naar Robbeneiland hebben genomen. Hier kregen we een rondleiding en hebben we de cel van Mandela gezien. Een ex-gevangene deed de rondleiding wat het nog wat extra indrukwekkend maakte. Zelf heeft hij in dezelfde periode als Mandela vast gezeten, alleen dan voor sabotage en proberen als 20-jarige illegaal het land te verlaten. Hij heeft hiervoor 11 jaar vastgezeten. Indrukwekkend was dat zelfs in de gevangenis onderscheid werd gemaakt tussen gekleurden en zwarten. Zwarten kregen bijvoorbeeld 1 maaltijd minder te eten. Verder zijn we nog maar een markt geweest en hebben we een drankje gedaan in de stad. Omdat we geen zin hadden om helemaal terug naar Houtbay te gaan, hadden we van te voren een hotel geboekt midden in Kaapstad. Voor €15 heb je een kamer voor 1 nacht inclusief ontbijt. Perfect! want de volgende dag moesten we alweer om 07:00 op, want de Tafelberg stond op de planning! In de stralend blauwe lucht met een heerlijke zonnetje begonnen we vol goede moed aan de hike. Maar hij bleek toch wat pittiger te zijn dan we hadden gedacht. Na 1,5 uur zweten kwamen we aan de top en daar werden we beloond met een adembenemend mooi uitzicht. Even snel bijkomen, want daarna stond alweer actie op de planning; Abseilen van de Tafelberg! Wauw, wat was dat gaaf. Bungeejumpen vond ik niet zo spannend, maar toen ik over het randje moest gaan hangen van de berg, vastzittend aan een touw, moest ik toch wel even slikken. Daar hing je dan aan de tafelberg. Maar het was suuuupervet! Na deze activiteit waren we redelijk gesloopt en waren we niet meer in staat om terug te hiken, dus zijn we lekker lui met de kabelbaan terug gegaan. Snel een taxi genomen en om het nu al geslaagde weekend helemaal goed af te sluiten, zijn we nog naar een concert geweest. Lekker uitgeput in het gras liggen met live muziek erbij. Hoe kun je het weekend beter afsluiten dan dat!

Weekend 2 was eveneens geslaagd. Op vrijdagavond zijn we eerst Kaapstad onveilig gaan maken en hebben we een leuke uitgaansavond gehad. Want in Kaapstad moet je ook dat toch ervaren! Iets meer vechtpartijen dan gewend en we moesten allemaal net iets beter opletten op elkaar dan gewend, maar al met al was het een geslaagde avond toen we om 05:00 in bed lagen. Zaterdags zijn we gezellig met zijn allen naar Green market square geweest, een grote markt in het midden van Kaapstad en daarn hebben we heerlijk op een terrasje gezeten in het zonnetje. Daarna zijn we naar Bo Kaap gelopen, een buurt bekend om al zijn gekleurde huizen en zijn we met de bus naar Campsbay gereden, wat op de weg terug naar Hout bay ligt. Hier kun je een onwijs mooie zonsondergang zien in de zee. (Zie foto's!) Dus dat hebben we ook maar even mooi meegepikt! Aangezien ik zondagochtend als enige vroeg wakker was, had ik besloten lekker een eind langs het strand te gaan lopen, heerlijk in het ochtendzonnetje, wat tijd voor mezelf (kwam niet vaak voor) waar ik wat in mijn dagboekje heb geschreven en verder van het zonnetje heb genoten. De rest van de dag hielden we een lekker lui dagje aan het strand, want het was tegen de 30 graden en even een uitrust dagje konden we wel gebruiken. Na zulke drukke dagen bij het vrijwilligerswerk moesten we ons even opladen voor weer een nieuwe week.

In deze week hadden we besloten om 1 dag en nacht door te brengen bij een gezin die in een krottenwijk woont en dat was erg geslaagd. Het viel mee hoe het huis was, het was gewoon van steen, had stromend water en gewoon goede bedden. Het was alleen gewoon erg klein en het stond in een wat minder goede buurt. Hier konden we het wel een nachtje uithouden! De vrouw met haar 2 kinderen waren erg aardig. We kregen er typisch Afrikaans eten en sliepen in de bedden van de kinderen. Oftewel, weer een mooie ervaring erbij.

Weekend 3 zat weer vol actie. Na vrijdagavond weer een leuke avond uit te hebben gehad, stond er zaterdagochtend weer adrenaline op het programma, namelijk; paragliden over Kaapstad!! En gaaf dat het was! Kort, een kleine 10 minuten, maar het was het geld zeker waard. Een onwerkelijk gevoel, dat je in en soort stoeltje zit, vliegend over Kaapstad heen! 's middags zijn we nog gaan lunchen bij een foodmarket (een hele leuke hal, waar ze allemaal kraampjes hebben waar je spulletje kunt kopen en waar ze allemaal verschillende kraampjes hebben waar je eten kunt kopen. En dan ook nog live muziek erbij) en de rest van de middag/avond heb ik mijn kleren gewassen en wat gechillt. Rond 00:00 was t tijd om te gaan slapen te gaan toen ik iets geks hoorde. Iemand stormde langs onze kamer.. Rechtop zat ik bed. Hier klopte iets niet. Toen stormde een vriendin de kamer binnen dat ze mensen had gezien op het balkon. Met deze informatie hadden we maar besloten de huisbaas wakker te maken. Na ons verhaal gedaan te hebben kwam er een meneer meldden dat er telefoons, tablets, portemonnee's en nog meer dingen uit hun kamer waren gestolen. Was ook wel dom, ze hadden hun raam wagenwijd openstaan en tussen 2 krottenwijken in is dat niet zo heel slim. Maarja, goed dat we deze melding hadden gemaakt dus. 5 minuten later stonden er wel 10 poltiemannen op de stoep en werden mijn vriendin en ik ondervraagt wat we hadden gehoord en gezien. Aangezien ik ook nog een mes op de grond had gevonden waren we toch wel een beetje in shock. Gelukkig hadden wij onze kamer goed op slot gedaan! Want dit is al de 2e inbraak in korte tijd. Het elektrische hek die onder spanning staat houdt de inbrekers niet buiten. Gelukkig hadden ze besloten om vanaf dat moment 's nachts bewaking neer te zetten, dat gaf ons wel een goed gevoel. De volgende dag stond een dagtour op het programma. De hele dag zijn we weg geweest, van 10:00-18:30 en hebben we onder andere mooie uitzichtpunten gezien, verder zijn we naar Boulders beach geweest (een pinguineiland met honderden pinguins), een natuurreservaat (waar we gingen mountainbiken), Cape point en Kaap de goede hoop. (waar 2 oceanen elkaar ontmoeten) Een erg leuke en mooie, maar uitputtende dag vol bus- en wandeltochten. Rond 18:45 lagen we volledig uitgeput, maar voldaan op de bank in onze lodge. Weer een zeer geslaagd weekend en na deze lange dag hadden we alles gedaan wat we hier wilden doen. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik weinig tot geen hoogtepunten heb gemist in Kaapstad! Nog een laatste weekje vrijwilligerswerk en een laatste weekend en dan zat het er alweer op. Het afscheid op vrijdag bij het vrijwilligerswerk was dan ook moeilijk. We kregen allemaal speeches van de kinderen en ze gingen met zijn allen voor ons zingen. Toen kregen we met zijn allen toch even een besefmomentje dat het er toch écht bijna op zat. We hielden het allemaal niet meer droog. Wat hebben we hier toch een toptijd gehad met zijn allen. Om het goed af te sluiten zijn we zaterdags nog naar the Old biscuit mill geweest, een soort van marktje, daarna zijn we nog kort naar een museum geweest en heb ik de laatste souvenirs gekocht op Green market square. 's Avonds hebben we nog een laatste leuke avond uit gehad, waarna we weer in een hotel hebben geslapen. Een mooie afsluiter. Zondags was het alweer tijd om al onze spullen en souvenirs uit te zoeken en in te pakken en toen zat het erop. Maandag zijn we met een taxi naar het vliegveld gebracht en hebben we afscheid moeten nemen van dit prachtige land. 23 uur later stonden we op Schiphol en ben ik verwelkomd door mijn lieve ouders, zus en beste vriendinnetje. En tot mijn grote verrassing stonden de meiden waar we 4 weken eerder al afscheid van hadden moeten nemen er ook. Superlief! Oftewel, een groot welkomscomité, dat was goed thuiskomen! Een mooi einde van 3 niet in woorden uit te drukken mooie maanden.

Een lang verhaal, ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen wat ik de afgelopen maanden heb meegemaakt. Bedankt voor alle leuke reacties en wie weet, tot de volgende reis!

• 29 April 2016 - 10:50

Eddy:

Hi Julia,

Ook ik heb genoten van jouw mooie verhalen. Top joh. Wat een ervaring, vooral met het vrijwilligerswerk. Grote klasse.

We houden nog contact.

Gr. Eddy