Mozambique - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Julia Bombach - WaarBenJij.nu Mozambique - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Julia Bombach - WaarBenJij.nu

Mozambique

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

29 Februari 2016 | Swaziland, Ezulwini

Daar ben ik weer! Inmiddels terug gekomen van een kleine week "vakantie" in het mooie Mozambique. 6 dagen vol zon, zee, strand en activiteiten. Na een reis van 12 uur op zondag, met slechts 1 korte tussenstop (onze begeleider heeft dus ook 12 uur lang gereden met 1 tussenstop...), kwamen we aan in wat minder mooi weer. Oké, even nuanceren, minder mooi weer voor Mozambique.. Redelijk bewolkt, maar nog steeds tegen de 30 graden. Even acclimatiseren en de omgeving verkennen. We sliepen in een lodge, gelegen aan het witte strand. Met zijn 14en in een grote slaapzaal die vol hangt met muskietennetten, aangezien er daar genoeg muggen en dergelijke te vinden zijn. Na een korte verkenningstocht werden mij gelijk al allemaal armbandjes aangesmeerd op het strand, gelukkig waren ze erg leuk en ben ik er superblij mee, maar als dat niet zo was, zat ik nu waarschijnlijk alsnog met een zak vol armbandjes, aangezien die mannen erg goed in verkooppraatjes zijn. Die avond hebben we met zijn allen nog even een drankje gedaan aan de bar op het strand en toen zat de eerste 'dag' er alweer op.

Op naar dag 2. Een vrije dag zonder geplande activiteiten en dus naar eigen mening in te vullen. Dus op naar het lokale marktje en daarna op naar de zee. Het was nog steeds geen extreem zonnige dag, dus de perfecte dag om eens proberen te surfen, leek ons. Helaas bakte ik er vrij weinig van en was de stroming veel te sterk. De zee had erg hoge golven en sleurde je helemaal weg. Uiteindelijk heb ik slechts 1 keer met 2 voeten op de surfplank gestaan en was ik verder vooral bezig met proberen kopje boven te blijven. Achteraf was het niet het slimste idee om te doen, omdat de stroming ons steeds verder de zee insleurde en we eigenlijk best wel een beetje geluk hebben gehad dat we allemaal veilig aan de kant zijn gekomen, uitgeput en wel. In Nederland had er op zijn minst een rode vlag gehangen, maar daar doen ze hier overduidelijk niet aan.

Na de lunch stond actie op het programma; een quadbike tour door de dorpjes en natuur van Mozambique en ook nog even echt scheuren over het strand. Wat was het gaaf! Niet alleen het uitzicht was onwerkelijk mooi, ik kon me helemaal uitleven over de hobbelige zandpaden tussen alle palmbomen door. Wel heftig om te zien hoe de lokale bevolking hier leeft. Zo veel armoede, kleine "huisjes", als je het al een huisje kunt noemen, en totaal geen goede voorzieningen. Maar wat was het een ervaring en het smaakte zeker naar meer. Dus na een avondje op het strand vol lekkere coacktails de dag erna toch nog maar een keer gegaan. 2 uur lang crossen voor slechts €30, dat laat ik mij niet ontnemen! Daarna lekker de zee in gedoken en geprobeerd staande te blijven tussen de hoge golven, onmogelijke optie, maar alsnog erg leuk om te doen.

De volgende dag stond een kayaktour op de planning. Een tour naar een eiland die je in de boekjes altijd ziet, vol met palmbomen, kleine huisjes en slechts 800 inwoners. Na een kleine rondleiding daar lokaal geluncht, dat wil zeggen vis, vis en nog meer vis! Krab, mossel, garnalen, alles erop en eraan. Leuk om allemaal te proberen, maar niet helemaal mijn ding. De terugweg konden we lekker ontspannen op een zeilboot. Vervolgens werden we terug gebracht naar onze lodge, dat was al een ervaring op zich. Met 7 Nederlandse meiden achter in de laadbak van een truck en crossen maar. Volledig illegaal in Nederland, maar ik vond het fantastisch.

Inmiddels was het weer ook weer helemaal zoals het in Mozambique hoort te zijn, stralend blauwe lucht en een felle zon waar ik het met mijn lichte huid slechts 5 min zou kunnen uithouden. Dus factor 50 was mijn grote vriend, maar het heeft wel opgeleverd dat ik niet eens ben verbrand! Een prestatie op zich.

Dezelfde dag zijn we 's avonds nog naar een bar geweest inlcusief zwembad, dus daar hebben we mooi gebruik van gemaakt. Het zwembad was vrij diep, dus eindelijk heb ik weer wat salto's het zwembad in kunnen maken, heerlijk, dat had ik wel gemist. Uiteindelijk ben ik die nacht ook nog gaan zwemmen in de zee, tegen een uurtje of 00:00. Dat was cool en had ik altijd al wel eens willen doen.

Verder heb ik de dagen erna nog een oceansafari gehad, (helaas geen grote dieren gespot), maar met 14 man op een rubberen speedboot over de hoge golven vliegen was al zo leuk, dat het alsnog een geslaagde dag was. Bovendien heb ik ook weer iets van mijn bucketlist af kunnen strepen! Duiken! "When was the last time you did something for the first time" nou, dat gebeurt nog steeds bijna elke dag! het was supergaaf, een proefduik in de zee van Mozambique, 40 minuten lang circa 10 meter onderwater. Dat smaakt zeker naar meer.

En toen was de laatste dag alweer voorbij. Die nacht zouden we om 03:00 vertrekken, terug naar Swaziland. Dus hebben we van de laatste avond nog maar een feestje gemaakt. Hoezo slapen? Gewoon door feesten tot 03:00 en dan brak de auto in. Helaas hadden we wel veeeeel file gehad en kwamen we ongeveer 15 uur later gesloopt aan in Swaziland. Een lange dag, maar een heerlijk gevoel om weer terug in Swaziland te zijn, het voelde echt als thuiskomen. Gelijk maar een grote was gedraaid, want alles was bruin en zat onder het zand. Wat een fijn gevoel als alles weer fris ruikt. Gister lekker een rustdagje gehad en vanaf vandaag weer op naar 2 weken vol vrijwilligerswerk en andere leuke activiteiten, ik heb er zoals altijd weer zin in!


Ps, lieve Maart, vanuit Afrika denk ik aan je en duim ik voor je. Ik zou willen dat ik nu even bij je kon zijn en je kon knuffelen, maar dat kan natuurlijk niet. Hopelijk heb je niet te veel pijn aan je pootje. En gelukkig heb je nog genoeg andere lieve mensen om je heen! Loveyou <3


  • 02 Maart 2016 - 18:34

    Popiopi:

    in de Gelderlander vandaag:
    Turnster Ruikes mist Olympische Spelen door zware blessure
    NUMEGEN. Maartje Ruikes ziet de Olympische Spelen aan haar neus voorbijgaan. De 19-jarige turnster van de Nijmeegse vereniging De Hazenkamp heeft zondag tijdens een kwalificatietoernooi voor de Nederlandse selectie haar rechterachillespees afgescheurd en staat een halfjaar aan de kant.
    "Het is verschrikkelijk", reageert haar coach Edwin Zegers. "Er is niets aan te doen. Ze was topfit, had nergens last van. Ze heeft ook geen onnodige risico's genomen. Dit geeft een erg onmachtig gevoel. Voor iedereen die bij haar betrokken is. is dit een harde klap." Tijdens de vloeroefening van Ruikes in de tweede serie zette zij zich na een anderhalve schroef af voor een dubbele salto, maar dat ging mis. Haar achillespees knapte. Ze werd zondagavond al onderzocht in het ziekenhuis van Heerenveen. Maandag volgde een operatie in het AMC in Amsterdam. Ruikes turnde in Heerenveen om haar plek in de selectie van oranje te verlengen. "Het zag ernaar uit dag dat wel zou lukken. ze was goed in vorm", zegt Zegers. Volgende week zou de turnster uit Zevenaar naar het Canadese Montreal gaan om zich voor te bereiden op de Olympische Spelen. Daarna moest ze met twaalf andere Nederlandse turnsters strijden om vijf tickets naar Rio de Janeiro. Door het wegvallen van Ruikes heeft De Hazenkamp met Reina Beltman en Mara Titarsolej nu nog twee kanshebbers voor de Spelen.
    Jij weet wat blessures zijn.
    Toch maar genieten! xxx

  • 05 Maart 2016 - 11:13

    Elke:

    Julia wat leuk om allemaal te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 13048

Voorgaande reizen:

31 Januari 2016 - 26 April 2016

Mijn reis in Afrika

Landen bezocht: